Kapitel 2.
Dörren till matsalen öppnades och det strömmade in elever bakom mig. Vissa satte sig tillsammans med varandra, andra gick och satte sig tillsammans med sina kompisar som redan slagit sig ner vid borden för att vänta på dem.
Wayne och Ath brast plötsligt ut i lågt skratt. Jag undrade ett tag om de hade lurat mig om att det skulle hända något nu, men i samma sekund vände sig en lång tjej med lockigt, rödbrunt hår och svarta chinos om på andra sidan bordet. Jag tappade nästan bokstavligt hakan när jag upptäckte att hon hade en lång, smal svans med en rödaktig tofs med en svart rosett knuten runt. En svans.
Wayne frustade till av skratt när han såg mitt ansiktsuttryck.
"Troll.", skrattade Ath. Oj. När man säger Troll, brukade jag nog tänka (vilket du säkert också gör) på antingen stora gröna träsktroll, jättar med enorma näsor, träd/sten/mossfigurer, eller små rultiga figurer med svans, trassligt hår, röda kinder och ihoplappade kläder. Riktiga troll är verkligen inte lik någon av beskrivningarna, fast jag tror att det är det sista exemplet som är en förvrängd och förmytigad (är det ens ett ord?) version av riktiga troll - som i stort sett såg ut som vilken människa som helst - alltså väldigt olika allihopa - fast med en långsmal svans med tofs längst ut.
"Tack, Ath.", sa trollet och slog sig ner mitt emot mig. "Jag är Ally.", tillade hon med ett leende när hon vänt sig åt mitt håll. "Du är uppenbarligen ny här", skrattade hon när jag öppnade munnen för att presentera mig själv.
"Ja", skrattade jag. "Jag är Belle. Kan du berätta varför bara hälften av alla som just kom in har svans?"
För det hade jag hunnit lägga märke till. Gud, vad jag inte skulle bli förvånad alls över nästan någonting just nu. Men veta, det ville jag. Jag betvivlade att det bara var troll, alver, och människor här inne.
"Okej, jag berättar!", skrattade Ally över Waynes protestrop. "Vampyrer.", sa hon med eftertryck.
Och jag måste erkänna att för andra gången idag blev jag förvånad när jag inte trodde det var möjligt längre.
"Vampyrer.", upprepade jag. "Såna som suger blod och flyger omkring utan vingar?", ville jag ha svar på.
Ath skrattade. "Nej, de flyger inte runt utan vingar. Inte med vingar heller, för den delen.", sa han.
"Kom igen, de suger inte blod heller!", lade Ally till efter hon sett mig bli ganska storögd. "Vampyrer kan äta i stort sett vad som helst, men de har utvecklade huggtänder för att kunna jaga exempelvis älg utan vapen; de bodde ursprungligen bara skogen.", berättade hon. Det lät riktigt intressant, och jag skulle ha frågat mer om inte Wayne avbröt.
"Dörren öppnas!", sa han snabbt. "Blunda, Belle!"
..Bara en idiot hade nog blundat, klart man blir mer intresserad när han säger något sånt. Så jag vände snabbt blicken mot entrédörren bakom mig. Och drog efter andan.
Fauner och Kentaurer i massor strömmade in, på antingen två eller fyra pälstäckta ben. Jag följde storögt en vit faun med blicken, hans blonda hår var en aning mörkare - eller gulare - än det kritvita, rentvättade håret som hängde i eleganta klasar på hans ben, som såg ut att tillhöra en get.
Jag drog blicken mot en kentaur med lockigt hår, stort leende och svartvit hästkropp. Okänsligt (men också oskyldigt) nog fick scenen mig att tänka på kreatur som släpps för bete. (Fast efter bara en vecka på UA kom jag att vänja mig - och bli vän med - varelserna, så min första tanke kom nog att bli förlåten ganska snabbt)
En orange/rödbrun faun struttade glatt fram till Ath, Wayne, Ally och mig. Som alla andra lade han märke till mig först (Det var nog inte så vanligt att främmande ansikten syntes vid den här platsen i matsalen). Han log och mötte min blick för en sekund, men jag tittade ner i marken nästan direkt.
Jag tittade upp igen och såg att faunen vände sig mot Ath.
"En människa i gänget!", sa han glatt och Ath böjde sig ner i en halv bugning. "Nu fattas bara vampyrsnobbar och kentaurkossor, så har vi en komplett uppsättning. Fast vi slänger ut Wayne, så blir det jämnt", sa han och skrattade. Wayne himlade med ögonen.
"Jag heter Rebé.", sa faunen till mig och sträckte fram en hand. Jag log och skakade den och sa att jag heter Belle.
Ath sa något till Ally och jag såg mig omkring. Jag lade märke till en grupp med tre fauner (vita alla tre), en spinkig brun kentaur, och två personer som jag misstänkte var antingen vampyrer eller trollkarlar (hur såg man skillnad på något sånt egentligen?), en grupp med två troll och en brun faun, och en grupp med två kentaurer och två fauner.
Efter att ha lyssnat på de andras samtal om förväntningar och farhågor inför det nya skolåret frågade jag om det fanns någon viss rangordning man borde känna till här. På min förra skola hade det ju mest vart sportfånar mot icke sportfånar (cheerleaders räknas till sportfånarna, alltså regerade sportfånarna, helt enkelt. Jag hatar sport.) till exempel.
"Det är det väl", sa Rebé. "Vampyrer är hemskt snobbiga, vilket många vita fauner och ungefär hälften av människorna är. Kentaurer är mer ensamstående, och resten är normala.", förklarade han.
Jag undrade hur det kommer sig att hårfärgen avgör om en faun är snobbig eller inte. Det var tydligen en dum fråga, för Rebé gav ut en liten frustning av dåligt dolt skratt, men han berättade ändå att det för flera hundra år sedan var någon rik, vit faunsnubbe som bestämde att vita fauner var mer stiliga och sofistikerade än andra, så han satte igång en ganska blodig kupp som involverade att alla framgångsrika fauner som inte var vita skulle dödas om de vägrade bli steriliserade. Till slut blev hans önskan uppfylld, och mäktiga vita fauner skaffade barn med andra vita fauner så det blev vita barn. Till slut blev det lite som en rasism, fast det har gått över nu på senare år, och det har även blivit så att det finns vita fauner som inte är framgångsrika eller mäktiga också, men inte så jättemånga ännu.
Det var trevligt att höra lite faunhistoria och jag blev riktigt besviken när den stiliga unga rektorn från caféet ställde sig längst bort i salen och slog på en mikrofon med ena fingret för att testa ljudet innan han höll tal.
Talet var kort och direkt efter fick vi scheman utdelade.
Jag såg på schemat att jag hade flera lektioner tillsammans med Ath och Rebé, men bara tre stycken med Ally och Wayne. Det var ju lite synd, jag skulle nog ha kunnat komma bra överräns med Ally annars, hon verkade trevlig. Lite blyg mot mig just nu, men å andra sidan hade jag själv inte pratat allt för mycket än heller.
Efter att ha hämtat mat, ätit upp och gått tillbaka med disken till lärarbordet var vi påväg ut ur matsalen för att ta reda på vart våra nya skåp befann sig.
"Jag hoppas jag får skåp i extrabyggnaden iår", sa Ally till mig. "Det är närmre till tjejernas elevhus därifrån".
I entréhallen satt vaktmästaren och väntade på elever som strömmade ut och ville veta nummer på elevhus och skåp.Vi gick fram till honom och uppgav våra namn.
"Unga miss Ally, skåp nummer 12 i extrabyggnaden, och elevhus nummer 11.", sa han efter att ha bläddrat igenom sitt anteckningsblock. "Och unga mister Rebé, skåp nummer 44 i huvudbyggnaden, och rum 4 i korridor A. Hoppas att du inte har problem med fyror", fortsatte vaktmästaren och blottade sina svarta tänder, vänd mot Rebé innan han dök ner i anteckningarna igen.
"Åh, ni har tur ser jag. Miss Belle, skåp 32 i huvudbyggnaden och elevhus nummer 11, samma som din lilla vän.". Vad bra, tänkte jag. Då skulle jag nog få chansen att lära känna Ally ändå.
Vaktmästaren fortsatte bläddra och gav Ath skåp nummer 36 i huvudbyggnaden och rum nummer 9 i korridor B, och skåp nummer 29 i extrabyggnaden och elevhus 3, till Wayne. Vi tog emot varsitt papper med information om skåpens nummer och låskombination och vart vi skulle bo, och gick ut på skolgården.
Jag frågade Ath varför de delar ut nya rum till dem som redan gått på skolan förut.
"För att om någon slutar på skolan behöver rumskamraten inte vara orolig för vad som händer sen, utan man vet alltid att i början av året så får man en ny rumskamrat. Eller flera, beroende på i vilken korridor man bor.", förklarade han.
Jag förstod inte riktigt, men jag frågade inte mer, utan följde bara Ally mot vårt nya elevhus och vände mig om för att vinka till Wayne, Rebé och Ath när de följde stigen till pojkarnas elevhusområde.